terugblik

Zoooooooo: . . nu maar eens even rustig plaatjes kijken.

De eerste reacties op mijn Site waren tot dusver zó overweldigend dat er al direct pagina's moesten worden ingelast. Hier wat belangrijke momenten die destijds werden vastgelegd. Sommige nog in zwart-wit maar wel leuk om ze na al die jaren terug te zien .

Ja: vader Sybren (hier tijdens een toneelstukje in 1910) zou raar staan te kijken van de vervoersmiddelen van heden ten dage. De eerste oude schicht waarbij ik sta te pronken was mijn eerste auto'tje en wel een Tjechische Aero "Minor I". Toen ik bij de auto-handelaar wegreed kwam ik niet ver. Een kruiskoppeling was (ipv met bouten) met stukjes lasdraad aan elkaar gebonden, waardoor het ding al snel onbestuurbaar werd en het - wonder-boven-wonder - toch nog goed afliep. Het daarop volgende Voiture was een Y-Fordje uit 1934 (de voorloper van de latere Ford "Perfect"). De verwarming die ik later inbouwde was een koker om de uitlaat-demper met de lucht-ingang aan de voorzijde. Het nadeel was, dat er s' winters sneeuw in vloog en het vehikel visueel een soort sauna werd: lachen, gieren brullen en . . . zweten. Het eigen-bouwtje (de "Grila") waarin ik hier met neef Gerard langs de Hondsbosse Zee-wering zoef was een ware beziens-waardigheid. Deze had (toen al) een echte Spoiler. Toen er later instrumenten moesten worden vervoerd voor orkestjes werd er een aanhanger aangeschaft met een echte Mercedes ervoor. Eerst een ouwe 180 en later een 190 D. Zelfs een kapitale Chevrolet Impala uit 1960 was een luxe die nu weer heel veel geld waard is. Achtereenvolgens kwamen er nog een paar DKW'tjes, een BWM "Tissa", een Citroén DS 21, een Saab 93 een Volvo 240 , meerdere types Opel en uiteindelijk het koningsmerk TOYOTA. Na een Corrola is het thans de Toyota Yaris "Verso-Silver". Een heerlijke wagen waarbij de achterbank onder de voorbanken kan worden gevouwen en er een hulpvloer kan worden gebruikt, zoadat je één grote vlakke laadvloer hebt. Geen kofferdeksel maar een joekel van een achterdeur: gemakkelijk voor o.a. al onze tuin-spulletjes.

Hier-boven (vlnr) de Chevrolet Bell air 1960, een Saab 93 en de Toyota Corolla XL. Daar-onder schoondochter Barbé en Reina bij de zo geprezen Toyota Yaris "Verso" in de Silver-uitvoering. Een keurig tweedehandsje met nog geen 60.000 op de teller. Neeeee, niks lullig achterkleppie maar één grote achter-deur. Electr. ramen, radio-DVD-speler en Airco. Wat wil je nog meer? Als toevoeging bij de motor-olie gebruik ik (al jaren) "Additive XL" wat zorgt voor minder brandstof-verbruik en s'winters voor veel sneller starten. Wel, zoals altijd in de teflon ("Flon 4000") laten zetten want dan is de laklaag echt onverwoestbaar. We hebben deze laatste wagen min-of-meer noodgedwongen aangeschaft, na mijn operatie (en 33 bestralingen) in het Antoni van Leeuwenhoekhuis in Amsterdam. De uiterst kwaadaardige tumor werd op 17 october 2008 verwijderd maar dat leverde nogal wat "schade" op. Het in-en-uit-stappen in de lage Corrola XL is niet geheel pijnloos maar is bij de zeer ruime Verso wel buitengewoon comfortabel te noemen. Ook hebben we al enorm veel plezier beleefd aan de gigantische laadruimte wanneer je snel even de achterbanken wegklapt. Wij zouden nooit meer anders willen. Zó, . . . en nu is het genoeg over een noodzakelijk kwaad: "De auto" . . . . alhoewel?

 

©1934-2013 franspeters.nl